Tanken på en konsert med mina melodisättningar av ett trettiotal dikter av finlandssvenska och rikssvenska författare (och två av Bertolt Brecht …) skulle knappast ha blivit av om inte Martin Segerstråle skulle ha tackat ja till att, i ett första skede, skriva pianoarrangemang på den här repertoaren. Det skedde för tre år sen, mitt i coronaåret 2020. Och jag fick blodad tand: Här fanns ju plötsligt sånger för en hel konsert, inte med mig i huvudrollen utan med professionella sångare och musiker. Men just då grasserade coronan och kulturlivet gick på sparlåga. Och när coronan började tona ut inledde Putin sitt bestialiska anfall mot Ukraina och de tjocka rubrikerna i tidningarna suddade ut mer finstilta texter, det högljudda krigssmattret i TVn dränkte de melodiösa tongångarna. Det var bara att vänta och se tiden an. Men för ett knappt år sen tog jag ny kontakt med Martin och presenterade en konsertidé. Och han nappade omedelbart. Och då ville jag förstås också veta lite mera om hans musikaliska bakgrund.
Jag är nog pianist i själen, jag började ju spela redan som femåring. Men de senaste åren har jag allt mera inriktat mig på kapellmästeriet. Och i den rollen ska du ha förmågan att tillgodose allas behov; att sångare och dansare har det bra, orkestern, koreografen, ljusmästaren, regissören – att alla känner sig bekväma. Du måste ha en uppfattning om hur ett skådespel fungerar, hur allting hänger ihop. Som betraktare utifrån kan det vara svårt att förstå hur mångbottnat uppdraget är. Det är utmanande men jag njuter av att kunna hjälpa artisterna, jag har uppnått mitt när alla på scenen har det bra. Senaste aktuella projekt: Musikaliskt ansvarig för Broadwaymusikalen Something Rotten! på Åbo Svenska Teater. Det är min första produktion som kapellmästare på min “hemteater” – jätteroligt, ett kul material och härliga medarbetare!
Mellan femåringens första klink och dagens kapellmästaruppdrag ryms förstås en väldig massa steg, och kanske snedsteg. Efter studenten började han läsa musikvetenskap vid Åbo Akademi men det blev aldrig någon riktig hjärtesak. I stället jobbade han med allt möjligt, bland annat på teater och Sverigebåtarna. Uppmuntrad av sin hustru beslöt han söka till Sibelius-Akademin. Som 28-åring kom han in och började studera körledning. Och piano. Och fick sin examen. Men samtidigt blev han kritisk till Akademins benhårda betoning av perfektionism.
Det stora problemet med Sibis är att det ska vara ”rätt”, man glömmer att det också ska vara roligt. Redan före mina egna studier där hade jag bekanta som förvandlats till ”spöken”, som jag brukar säga, som helt hade tappat glädjen i musiken. Men det var spännande studieår och så hade jag ju alltid teatern där nånstans i bakgrunden.
Och efter ett år vid Royal Academy of Music i London, där han studerade Musical direction and coaching, har det blivit allt fler uppdrag just som kapellmästare här i hemlandet. Helst rör han sig i musikalvärlden men mellan varven dirigerar han också körer, fungerar som pedagog, arrangerar musik och ackompanjerar sångare. Och det är här som jag, och framförallt VISUM-projektet, kommer in i bilden.
Som teatermänniska tycker jag om musik som respekterar texten. Och det gör ju Visan. Det är roligt att återknyta till pianoarrangemangen jag gjorde till dina tonsättningar för tre år sen. Nu har vi utvecklat konceptet med nya sånger, musiker och två lyskraftiga solister som nyfiket och känsligt rör sig i Visans gränsmarker, med text och tolkning i fokus. Visan som konstform är nog bekant från förut men arbetet med VISUM har breddat och fördjupat den bilden.
Fotnot: Konserten VISUM – en resa i Visans gränsmarker mellan vinter och vinter framförs lördagen den 30 september i Balders sal i Helsingfors. Solister är Marika Westerling (se intervju 17.9.) och Matteus Blad (10.9.). Martins medmusikanter är Jonathan Bäckström, bas, Anne Mantere, oboe och Iida Sinivalo, cello. Se annons lite längre ner i blåggen. Ett unikt tillfälle att samtidigt fundera på vad som är visa och vad som är sång, lied eller chanson, psalm eller finlandssvensk tango. Reservera biljett NU!
Magnus Lindholm
Magnus ”Mao” Lindholm är skriftställare, bildskapare och melodimakare, bosatt i Helsingfors. Han har ett förflutet som kulturarbetare och kulturredaktör i Svenskfinland, och har skrivit ett tiotal böcker.