Kaxigt, klatschigt, komiskt, kroppsligt, kufiskt …

 

Under sommaren koncentrerar jag mig här i blåggen på aktuella fotografier av konst och natur i olika former. Senaste söndag stod Helsingfors-dagen i fokus, idag besöker jag konstveckorna i Mänttä (öppna 11.6–31.8.). Och det måste jag genast säga: de här sju fotona ger självfallet inte en rättvis bild av helheten men kanske en fingervisning vartåt det lutar. Men så är jag ju inte heller en professionell konstvetare, men nog en visuellt hungrig och ganska nyfiken museikortsinnehavare. Egentligen går jag omkring och fotograferar människorna minst lika mycket som jag detaljstuderar verken. En utställning är förvisso en mötesplats inte bara för kroppar men framförallt ett försök till dialog mellan själar. Tankar och känslor och frågor rör sig ryckigt och osynligt mellan väggar och tak men man ska väl vara ganska okänslig och hårdhudad för att inte bli påverkad. Jag blir lätt påverkad, i synnerhet i negativ riktning. Första tanken är då: det konstverket skulle jag inte vilja ha i mitt vardagsrum! Och inser samtidigt att det kanske inte ens är meningen, att konstens uppgift i första hand är att bredda och fördjupa verklighetsuppfattningen, att vid behov reta gallfeber på mina stela attityder och utmana mina fördomar. Och ibland märker jag till min förvåning att det till synes fula och groteska inhyser kvaliteter som tydligen återspeglar något obekant i mitt okända psyke. Suck … men okej då … Allt är förvisso inte smekning och sensualism, inte i konsten och inte i livet. Men så finns det också ibland en glad galenskap i allt detta kreativa sökande, en lättsamhet som inte är ytlighet utan tvärtom ett slags lågmäld innerlighet. Bakom fasaden, under huden.

 

Här några minnesvärda intryck från årets utställningar (de fyra första i konsthallen Pekilo, de tre nedersta i moderna konstmuseet Gösta).

Skulpturer, målningar och installationer av Jenni Hiltunen och Piia Hiltunen.

Utblick från den övre våningen i Pekilo.

Detalj ur Maria Stereos porslins- och keramikverk Hymn.

Jesse Andeikovs restgarnssjälvporträtt.

Tre verk av den amerikanska konstnären Lorna Simpson (f. 1960), en pionjär inom genren konceptuell fotokonst.