FULLMÅNE

 

Av förståeliga skäl är det rätt omöjligt att fotografera på natten. Det saknas ljus helt enkelt. Inget ljus, ingen bild. Det här kan man förstås diskutera i en mängd termer, inte minst tekniska, men det är inte ämnet för dagen (natten .. .). Nej, jag tänker i stället på det mentala ljus som är min, vår allas, ledstjärna. Eller kanske man ska tala om en fyrbåk, en lanterna, eller en stadig livslåga. Nånting är det som lever och lyser därinne, även när jag håller ögonen slutna, även mitt i mörkaste vargtimmen.

2008 skrev jag boken Mellan varp och måne, en biografi över textilkonstnären Ehrengard Högnäs, född på Helgoland och uppväxt i tyska småstaden Tönning. Hon var, och ÄR! (94 år idag), en stor vän av månen. Jag avslutar boken mitt i natten, mycket passande för Ehrengard:

Tiden har blivit dyrbar, även nattens timmar viktiga. Nu kastar inget fyrljus sina skrämmande blixtar genom rummet, bara ett sömnigt månljus glider långsamt över golvet. Sinnets ebb och flod vänder inte upp och ner på tillvaron, men månens anlete är ett kärt objekt för textilkonstnären Ehrengards dagliga, och nattliga, utflykter i tillvarons många rum. Det är ingenting mystiskt, och allra minst skrämmande, över denna fascination över himlakroppars inverkan på människans fysik och känslor. Mer det är ett ödmjukt konstaterande att alla levande varelser är underkastade naturens och universums demokratiska lagar. För Ehrengard Högnäs blev vävning tidigt ett sätt att förstå och uttrycka både den existens som är synlig och den som bara kan anas bortom bottenvävens och mönstertrådens intrikata samspel. Det har helt enkelt varit ett himlaliv mellan varp och måne.

En annan månvinkling: Idag, torsdagen den 24 oktober, ger jag ut en samling sånger, 21 stycken för att vara mer exakt, som jag tonsatt till finlandssvenska och rikssvenska författares texter. Pianoarrangemangen är Martin Segerstråles. Samlingen heter Visum och har även spelats in på CD-skiva senaste vår med Marika Westerling och Matteus Blad som solister. I denna samling ingår bland annat fyra sånger till text av Bez Zilliacus med anknytning till månsken och nattligt höstljus. Ett kort textprov:

Märkligt stark är månen i oktober. Först på kvällen grannröd som cinnober. Sen på natten, svetslågsblå och ljus återger den tydligt som på dagen alla de förtrogna penseldragen i det skärgårdsstycke som är mitt. Svart är enbuskaget, kumlet vitt, femtifyra knipor prickar sundet, mångatsglittret leker över grundet, var detalj står fram hos båt och hus.

Och jag tänker: mycket, kanske större delen, av kreativt nytänkande och konstnärligt skapande sker i ett läge mellan ljus och mörker, mellan dag och natt, mellan hud och himmel. Så till den delen hälsar jag höstens konstrastfyllda nätter med en viss entusiasm. Ibland är mörkret inte så mörkt som det ser ut, ibland är det faktiskt bländvitt skinande. Som en måne i oktober.

Månbilderna är tagna för några kvällar sen i Tegelbruksviken vid Hertonäs strand.
Idag torsdagen den 24 oktober 2024 kl 14.30 diskuterar jag egenutgivning av böcker på Bokmässan i Helsingfors, scen Blåbärslandet, tillsammans med förlagschef Anna-Lena Palomäki och författaren Michaela von Kügelgen. Min senaste produkt: Notboken Visum med Martin Segerstråles pianoarrangemang till mina tjugoen tonsättningar av finlandssvenska och rikssvenska poeters texter. Format: 210×250 mm, 98 sidor. CD-skivan med motsvarande sånger utkom på våren. Solister på den inspelningen är Marika Westerling och Matteus Blad.